torsdag 13 november 2008

Fullmåne, tennis och bad






Lite bilder från igår då vi firade fullmånen - festivalen heter Loy Krathong! Jag har lärt mig lite nytt om denna idag. Loy Krathong är en högtid som infaller vid fullmåne i den tolfte månaden enligt månkalendern. I år infaller festligheterna den 21:a november, men firas tidigare här i Hua Hin. Festivalen har sina rötter i Sukothai, den första huvudstaden i Thailand. Som så många andra festivaler handlar det om onda andar som hela tiden lägger sig i ens liv. Här får man en möjlighet att göra sig av med dessa. Först och främst måste man tillverka någon form av farkost i vilken de onda andarna ska åka iväg ner i avgrunden. Denna farkost kallas en "krathong".Traditionellt är krathongen kupformad och gjord av bananlöv. I mitten placeras en lotusblomma och i mitten av denna ett tänt ljus. När vi färdigställt vår krathong måste vi söka upp dessa demoner som plågat oss under det gågna året. De kanske har bott i vårt hår så vi måste klippa av några lockar och placera dem i krathongen. Sist men inte minst kastar man i lite pengar. Sen tar vi vår krathong till vattnet och ser den flyta iväg längs floden eller ut till havs. Säkerligen är Loy Krathong-dagen mer än bara ivägskickandet av onda andar! Man får också tillfälle att tänka på de döda och minnas någon som var speciellt omtyckt.
Idag var vi hela dagen på ett hotell som heter Marriott och badade i deras härliga pool - jag simmade i flera timmar. Jag och mamma tog en tennislektion, det var lite jobbigt eftersom det var så varmt och jag var ganska trött efter allt simmande. Elin du undrade vad jag äter - det blir mest fried rice chicken men också lite pasta bolognese...mamma tycker att vi ska äta thai-mat. Det finns massor av goda frukter och grönsaker också, se bilden på hur fina blommor tjejerna gör av dem! Jag fick en alldeles egen - gratis!!

6 kommentarer:

Elin T. sa...

Hej Emma i dag lekte med ellen i dag kan du seja vad dun jör nu helsningar elin t

Calle J sa...

Hej emma, i dag har jag gått på kalas hos jesper. I skolan fick vi läsa hela dan vi fick läsa i läsraketen. Från Calle jag är kär i dej emma. du ska få en prisent när du kommer hem.

meja sa...

Hej Emma. Nu har vi bokat flygbiljetter. Vi åker från Sverige 30 januari och hem samtidigt som er. Ska bli jätte kul att träffas

Anonym sa...

hej emma jag ska gå pjamasparty
kram elin.s

max och marcus sa...

Hej på er!!
Ni verkar ha det jätteskönt! Marcus undrar hur Lisa har det, vad gör hon i Thailand?
Max skall idag ersätta lördagsgodiset mot ett paket pokemonkort... marcus skall likaså. kram från max o marcus

martin dahlberg sa...

Hej Emma! Det är Martin och Malin som talar. Vi kollade tyvärr inte på Kicken igår, för vi hade fullt upp att kolla på Dansbandskampen... Men det var synd att din favorit åkte ut. Låter som att ni har de härligt i värmen, här är det kallt och ganska fint väder. Vi bakade lussebullar igår och åt upp säkert hälften!
Bada lite för oss också!
Kram M&M