söndag 16 november 2008

Memma - Kajsa kan säga Emma!!

Vi har firat Kajsas 10 månaders-dag och hon har precis lärt sig att säga "Memma". Hon kan också säga "mamma" och "bappa"...nu väntar vi på "Lisa".

Jag har vunnit flera simtävlingar mot min morfar som också är här i Thailand. Mormor vågar inte ens ställa upp! Äntligen fick jag rida på stranden - en urgullig häst, jag galopperade bara lite. Ska lägga ut bilder snart. Vi var hela dagen på stranden, de har jättegoda grillade majskolvar som vi åt. Vi köpte en massa frukt också - ananas (är en växt i familjen ananasväxter som ursprungligen hör hemma i Brasilien och Bolivia men som spridits runt i världen. Christoffer Columbus var den förste europé som fick smaka ananasen. Han hjälpte sedan till med spridningen av ananasen. Ananasen trivs bäst i 25-30 grader och den vill ha 1-1½ meter regn per år) och minibananer är mina favoriter.


Jag skulle vilja kunna göra vackra blommor av tvålar och frukter precis som de gör här, men det verkar så svårt - jag har försökt med gurka! Se på bilderna hur fina vanliga tvålar kan bli!






1 kommentar:

Vera sa...

Hej Emma & Lisa!
Den första snön föll idag!!!!! Jag gjorde en liten liten snölyckta och en ännu mindre snögubbe, sen var snön slut...
Vi har druckit glögg och ätit massor med pepparkakor, jättegott! I helgen sov vi hos mormor, då är det alltid fest med godis och plättar, det är jätte mysigt. Jag vill att vi ska sova där varje lördag men det ville inte mammma och pappa för de sa att de ville träffa mig och Elin ibland när vi är lediga. Jag har provat mitt lucia nattlinne det passade, bra för nu tränar jag för full hals på alla sånger som vi ska sjunga på dagis. Hoppas hoppas att det är snö när jag vaknar morgon bitti! Massor av kramar från Vera som nu tycker det är dax för Lisa att komma hem!